Zuid-Afrika - juli 2016 - Zandkorrelreisfotos

Hoofdmenu:

Zuid-Afrika - juli 2016

Algemeen

De Afrikaanse Droom: een reis met zo'n naam, dat schept natuurlijk hoge verwachtingen. Dus vol verwachting klopte mijn hart, toen ik aan boord ging van het vliegtuig, op weg naar Johannesburg. Wel met enige reserves: ik had al lang niet meer zo'n lange vlucht gemaakt, ik had nog nooit met deze reisorganisatie (Fox) gereisd en de groep was wel erg klein... zou dat wel leuk zijn?

De vlucht viel mee en bij aankomst stond de Afrikaanse reisleider met twee groepsgenoten al te wachten. De rest volgde al snel. Eén van de groepsgenoten ging nog snel even pinnen en kwam zonder pas weer terug - ingeslikt! Ik hoopte dat dat geen voorbode was voor de rest van de vakantie en was stiekem heel blij met mijn contante Randen... Na het wachten op een laatste reiziger, die niet kwam (omdat hij, zoals later bleek, in een andere groep thuis hoorde) gingen we op weg naar het hotel. Dit bleek een prachtig complex, met een luxe huisje in Afrikaanse stijl voor mij alleen. De ontvangst was hartelijk en verwarmend met een knapperend haardvuurtje. Toen wist ik nog niet hoe koud ik het zou krijgen in bed, het thermo ondergoed kwam weer van pas!

Na een vroeg ontbijt ging de reis dan echt van start. Halverwege zouden we van Johannesburg naar Kaapstad vliegen, waardoor de reis in feite uit twee delen bestond: een rondreis door het noorden en een rondreis door het zuiden. Mijn keuze voor Zuid-Afrika was voornamelijk ingegeven door de wens om Kaapstad en omgeving te zien, maar uiteindelijk - ondanks dat Kaapstad inderdaad écht leuk is - vond ik het noordelijke deel van de vakantie het meest fantastisch.

De eerste dag begon met een rondrit langs een aantal historische bezienswaardigheden ter ere van de twijfelachtige geschiedenis van blank Zuid-Afrika, gevolgd door een bezoek aan Soweto. Mijn beeld van Soweto was gekleurd door alle negatieve berichtgeving in mijn jeugd, dus ik vond het leuke, levendige terras waar we lunchten even moeilijk te plaatsen. Tijdens de rondleiding door een plaatselijke gids werd duidelijk dat Soweto uit delen bestaat: de armoedige sloppenwijken (die we alleen vanuit de bus te zien kregen), een wijk voor de wat beter gesitueerde armen en een rijkere wijk. Fijn om te zien dat er aan gewerkt wordt, maar het zou een vertekend beeld geven als je zou denken dat een achterstandswijk als Soweto altijd bestaat uit stenen huisjes met electriciteit. De golfplaten huizen zonder voorzieningen zijn namelijk niet ver weg.

Na een iets minder koude nacht gingen we op weg naar onze volgende bestemming, Hannah Lodge. Onderweg zagen we bij een benzinepomp, waar uitzicht was op een drinkplaats, al de eerste wilde dieren. Na aankomst in de lodge ging ik op verkenning op het prachtige terrein. Heerlijk, rust en stilte en prachtig licht. Een kopje soep op mijn veranda maakte het vakantiegevoel compleet, helemaal toen er ineens een kudu langs mijn balkon liep - helaas te snel voor mijn fototoestel!

De volgende dag was er een prachtige rondrit langs de zogeheten Panorama Route. Een terechte naam, want de uitzichten zijn magnifiek!

Na de lunch (pannenkoeken - dat had ik nou niet verwacht in Zuid-Afrika), sloten we de dag af in het museumdorpje Pilgrim's Rest. Leuk om even rond te lopen.

De volgende dag stapten we weer in ons 'bussie' om op weg te gaan naar de volgende bestemming: Thandeka Lodge. Slapen in tenten, na de ervaring in Kenia was ik daar wat huiverig voor, maar wat een gewéldige tent bleek dit: een heerlijk bed (dat voor het slapen gaan nog even werd opgemaakt met een extra fluffy dekentje), verwarming, een douche en luxe bad - alles er op en er aan. We startten ons verblijf met een heerlijke lunch in het zonnetje aan het zwembad, waarna onze eerste gamedrive volgde. Toen ik 's avonds na een heerlijk avondmaal onder mijn voorraad dekens kroop in de koude, donkere nacht, hoorde ik de leeuwen brullen. Inderdaad - de Afrikaanse Droom!

Het verblijf in Thandeka was heerlijk: gamedrives afgewisseld met heerlijk eten (inclusief braai) en rustmomentjes. Puur genieten van de Afrikaanse natuur, weliswaar met een kleine kanttekening: het reservaat was wel erg afgebakend, waardoor toch een beetje een dierentuingevoel ontstaat. Ook had ik een wat ongemakkelijk gevoel toen ik de handgevoederde cheetas zag en de verzorger zag knuffelen met de witte leeuwen - je leest immers zoveel verhalen over de duistere kant van zulke praktijken, waarbij 'tamme' dieren uiteindelijk voor de jacht worden gebruikt of anderszins slecht terecht komen. Anderzijds is er natuurlijk de noodzaak tot natuurbeheer en fokprogramma's, anders zijn sommige dieren binnenkort uitgestorven. Hoe het op Thandeka is, weet ik niet, maar ik geef het maar het voordeel van de twijfel. Ondanks dit soort gedachten is het wél een machtig gevoel om op een metertje afstand van een paar leeuwen te staan... dat vergeet ik niet snel meer.

Onze laatste dag in het noorden was wat toeristisch van aard, eerst lunch en shoppen op een megagroot terrein vol souvenirwinkels en daarna naar het Lesedi culturele dorp, waar we kennis konden maken met de diverse stammen in Zuid-Afrika en bijbehorende kleding en woningen. Echte toeristenfabrieken, maar ik vind dat toch eigenlijk best leuk op zijn tijd. Het levert in elk geval mooie foto's op!

Na een overnachting in weer een prachtig verblijf, is het tijd voor afscheid van reisleider Paul en de vlucht naar Kaapstad, waar we door de nieuwe reisleider worden opgewacht.
Het hotel is mooi, maar lang niet zo luxe als we gewend zijn. En al die verkeersgeluiden zijn ook even wennen. Waar is de rust en stilte gebleven en de sterrenhemel?

Ik dineer in het hotel en de volgende dag verkennen we Kaapstad. Het regent, dus we starten met een bezoek aan het prachtige aquarium. Daarna knapt het wat op, zodat we ook de Compagnietuinen en de Bo Kaap, de kleurrijke islamitische wijk nog kunnen bezoeken. 's Avonds eten we met de groep in een Italiaans restaurant, waar je niet zou denken dat je in Afrika was. Maar mijn pizza (met pompoen!) is heerlijk!

De volgende dag reizen we langs de kust en bezoeken we de robbenkolonie op Duikers eiland, Kaap de goede Hoop en de pinguïns op Boulders' Beach. Wat een grappige beesten zijn die pinguïns toch!

Dan is het weer tijd om door te reizen, eindbestemming is Wilderness, waar weer een schitterende accomodatie op ons wacht.

De volgende dag bezoeken we het waterfront in Knysna. Het dorpje is nog aan het wakker worden en alles maakt een frisse en verstilde indruk. Na dit bezoek gaan we naar het natuurpark Tsitsikamma voor een wandeling en lunch. Het krioelt er van de grappige dassies en het zeezicht is schitterend.

We vervolgen onze weg naar weer een nieuwe slaapplek: Berluda Farm. Onderweg brengen we een bezoek aan een struisvogelfarm en de Cango Caves. Ik twijfel of ik wel mee wil de grotten in, heb er al veel gezien en vind ze niet altijd zo geweldig, maar gelukkig ben ik toch mee gegaan: prachtig zijn ze! We lunchen op een heerlijke plek met uitzicht op een poel waar nijlpaarden zouden moeten zijn. Helaas waren ze even niet thuis.

Aangekomen in Berluda gaat het even niet zo goed met mij, de darmen vragen aandacht en ik breng de avond door op mijn kamer - die gelukkig heel groot en luxe is, met een eigen zitkamer en keuken er bij. De kok komt me een bordje soep brengen.

De volgende dag ga ik vroeg ontbijten en geniet van een heerlijk kopje rooibosthee bij de open haard. Wat een luxe is het toch hier! De kok komt nog even vragen of de soep goed was en of ik me beter voel en gelukkig is dat zo. Anders was de lange reis terug naar Kaapstad vast niet zo prettig geweest.

Een vrije dag in Kaapstad: ik besluit de lange kustroute van de 'hop on, hop off' bus te volgen en vertrek in alle vroegte. Ik stap uit bij de sloppenwijken, waar ik heb afgesproken met een lokale gids. Een Angolese advocate uit de bus gaat ook mee en met z'n drieën bezoeken we de het township. Het is deprimerend om te zien hoe mensen moeten leven, al lijkt er ook hoop. Er is een prachtig schooltje, er zijn winkels en er is een gaarkeuken waar mensen kunnen komen eten. Maar de ontwikkeling duurt lang en het zal generaties duren voordat de situatie voor iedereen beter is. Na de rondleiding bezoeken we een fabriekje naast de wijk, waar de prachtigste kunstwerken gemaakt worden met gebruikte theezakjes. Een bijzonder initiatief.

Ik neem weer de bus en stap een paar haltes verder uit, aan de kust. Daar lunch ik en dan is het al weer tijd om de rit af te maken, terug naar het hotel. Daar dineren we met de groep bij 'Mama Afrika,' een bekend restaurant. Daar lopen we Paul met zijn nieuwe groep tegen het lijf - hoe klein kan de wereld zijn?

En dan is het alweer de laatste dag... tijd voor wijn! Dat wil zeggen, om tien uur in de ochtend de eerste proeverij. Poeh... dat is nogal wat, net na het ontbijt. Maar het is een leuke ervaring en de wijnboerderijen liggen in een prachtige omgeving. We bezoeken ook nog een chocoladefabriek, maar dat is eigenlijk vooral grappig vanwege de jongen die ons uitleg geeft: een en al show...

En met een vroeg diner in het hotel, vertrekken we naar het vliegtuig en eindigt een indrukwekkende reis door een bijzonder land.